Du som är privatperson har 14 dagars bytesrätt/ångerrätt när du handlar online. Det innebär att du inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor i samma emballage som varan kom i. Om en vara har öppnats ur sin förpackning, använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta webbutiken för värdeminskningen. För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i vissa fall bryta förpackningen, som i så fall måste öppnas så varsamt som möjligt samt återsändas tillsammans med varan.
Upptäcker du en synlig skada på paketet när du hämtar ut det skall du anmäla detta till transportbolaget och upprätta en skadeanmälan. Upptäcker du en trasig vara när du kommer hem som du tror beror på transportskada kan du välja att anmäla skadan till oss eller till transportbolaget. Ta bilder på både emballage, inre kartong/packning och på den trasiga varan och skicka till orders@i1shopy.com så fort som möjligt.
Oavsett om du reklamerar varan till oss eller till transportbolaget måste du alltid spara emballage och trasig vara ifall vi vill undersöka skadan.
Privatperson, som utnyttjar sin ångerrätt, betalar själv fraktkostnaden för den returnerade varan. Vid fel i varan återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt levererade varan förutsatt att vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid.
Instruktioner:
- Denna instruktion gäller alla typer av returbegäran.
- Vi kommer att kontakta dig per e-post så fort din begäran har mottagits och kontrollerats.
- Vid retur MÅSTE alla produkter returneras i originalförpackningar komplett med samtliga tillbehör.
- Tänk på att alltid skicka produkten i ytteremballage så som den levererades i för att inte skada originalförpackningen.
- Förpacka godset väl för att undvika skador.
- Vi skapar en retursedel till dig, skriv ut returetiketten själv och tejpa den på paketet. Eller låt DHL ombud (där du hämtade paketet) göra det åt dig.
- Fäst adressetiketten så att den är väl synlig och inte ligger vikt över kanten, skyms av tejp eller liknande. Finns det redan en adressetikett på paketet fäster du den nya över den gamla. Se till att streckkoderna på den gamla etiketten inte är synliga.
- När du lämnar in paketet hos ett ombud får du ett inlämningskvitto. Detta är ett kvitto på att du lämnat ifrån dig paketet med varorna.
- När paketet har kommit tillbaka till oss kollar vi att produkten är i samma originalskick som när den skickades. Efter att vi dragit av fraktkostnaden och returfraktkostnad återbetalar vi resterande belopp till dig via Klarna.
OBS! Returer som skickas in utan godkänt retur- eller reklamationsnummer accepteras ej.
Outlöst gods
Vid outlöst gods, det vill säga försändelser som inte hämtas ut inom angiven tid och därför returneras till oss, debiteras en administrativ avgift på 299.- för ombud och 499.- för hemleverans. Denna avgift täcker kostnader för frakt, returhantering samt övriga administrativa utgifter.
Observera att outlöst gods inte räknas som utnyttjande av ångerrätt. För att ångerrätten ska gälla måste försändelsen först hämtas ut och därefter returneras enligt våra gällande returvillkor.